Thursday, October 26, 2006
Tranzitia: de la patron roman la creator de valoare
Stiu ca orice patron roman de succes are si o latura mai ascunsa, neplacuta uneori nici macar la miros.
Insa, dincolo de intrebarea clasica despre primul milion de dolari, nu poti sa nu remarci, de ex., credibilitatea firmelor incepute de Ion Tiriac si care, ulterior, au fost achizitionate de nume mari din industriile respective la preturi foarte bune.
Nu poti sa nu remarci saltul calitativ al firmelor producatoare de material rulant ale dlui Burci, firme ce furnizau in trecut exclusiv CFR-ul autohton iar acum cauta piata globala, alaturi de achizitiile europene din domeniu ale dlui Burci.
Nu poti sa nu remarci orientarea catre export si catre servicii de calitate ale firmelor lui George Copos precum si acceptul sau de a face loc primilor bani albi in gaura neagra a fotbalului romanesc.
Nu poti sa nu remarci strategia excelenta a Rompetrol in zona Mediteranei.
Nu poti sa nu remarci si extinderea regionala a zeci de alte firme romanesti.
Acestea sunt exemple ca patronul roman a devenit mai competent. Ca patronul roman nu se ghideaza numai dupa instinct sau numai dupa relatiile cu puterea. Ca patronul roman cauta mai mult sfaturile consultantilor in afaceri si ca, nu de putine ori, angajeaza management din alte parti ale lumii daca acel management este mai competent.
Eu le urez succes. Si le urez mai multa transparenta. Caci numai cu mai multa tranparenta vor reusi sa faca si pasul urmator, acela de a atrage resurse imprumutate cat mai mari si mai ieftine pentru planurile de extindere in Romania si in afara. Iar interesul Guvernului ar trebui sa fie acela de a incuraja astfel de intiative (evident, in mod transparent si cu respectarea normleor europene) caci numai astfel vom putea mentine in Romania acea birocratie corporate care mareste consumul si care tine oamenii pregatiti acasa. Si tot Guvernul ar trebui sa deschida punti economice cu alte state.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment