Intr-o discutie avuta recenta pe blogul lui Iulian Comanescu am promis ca voi scrie pe larg despre new media si despre impactul unor bugete de 3-5 milioane de euro ale unor moguli (sau baroni) media din Romania: Sarbu si Vantu.
Aceasta postare este structurata asa:
1. Teoria chibritului despre ce inseamna New Media si Old Media, clarificari ce sper ca vor elimina confuziile despre ce inseamna New Media
2. New Media in Romania si despre proiectele (actualmente in avansatul stadiu de zvon) dnilor. Sarbu si Vantu
3. Studiu de caz new media (tocmai publicat in postarea precedenta)
Sa le luam pe rand.
Mass Media traditionala se bazeaza pe continutul fabricat de catre un ziarist (profesionist), fie ele stiri, opinii, etc --- acestea sunt prezentate publicului.
New Media in schimb se bazeaza pe continutul produs de publicul larg. New Media poate fi reprezentata de opiniile publicului la articolele de ziar, de bloguri sau pur si simplu de site-uri.
Dupa parerea mea, multi fac confuzia intre Old Media pe internet si New Media. Old Media pe internet este tot o prelungire a Mass-Mediei traditionale, internetul este doar un alt canal de distributie al continutului si un canal generator de venituri din publicitate.
In scoala generala aveam colege care tineau "jurnale" unde scriau despre ele si isi rugau colegii de clasa si prietenii sa scrie in acest jurnal despre ei --- iar colegii scriau: cum ii cheama si ce muzica le place, ce filme, ce carti, lipeau si o poza, lasau si un numar de telefon, desenau si o floricia, scriau si o poezioara.
In liceu, dupa revolutie, am trimis scrisori catre anumite ziare, in special catre Academia Catavencu, in speranta ca ceea ce am scris eu va fi luata in seama. La fel procedau si colegi de liceu.
Si noi, si parintii nostri, avem albume cu fotografii pe care ardem de nerabdare sa le aratam prietenilor, rudelor, etc.
Intre timp a aparut internetul. Daca pana la aparitia internetului, mass-media "dicta" agenda politica, agenda culturala (toata lumea a auzit de Iosif Sava). Cu aparitia internetului, publicul are sansa sa devina furnizor de continut. Cu ajutorul internetului, este mai usor ca cetateanul sa participe si mai mult in viata sociala, impactul comunicarii sale este mult mai mare si, de multe ori, genereaza chiar si venituri, asa cum genereaza venituri si acest blog cu putinele reclame pe care le are pe el.
New Media este despre participarea cetateanului/consumatorului si implicarea lui, fie ca e vorba de bloguri, fie ca e vorba de forumuri de discutii, fie ca e vorba de simple opinii lasate pe internet unor articoli de ziare.
Asadar continutul nu circula numai de sus in jos (de la mass-media traditionala catre consumator) dar si numai "jos" intre consumatori si chiar de jos in sus (de la new-media catre mass-media traditionala --- vezi studiu de caz separat in postarea precedenta).
Iar new-media nu se rezuma numai la bloguri si opinii pe siteuri. In lume exista la ora actuala circa 30 de milioane de bloguri (prin comparatie in 2005 erau numai 10 milioane) --- 40% sunt in limba japoneza, 30% in engleza, 10% in chineza (in special Hong Kong si Singapore), in Coreeana iar in Germana numai 1%. Dar cum ziceam, new-media mai contine si vloguri, wikies, podcasturi, folksonomies, metaverses.
Exista in Coreea chiar un ziar on-line creat 100% de catre consumatori sau forumisti care pot fi platiti prin donatii (de catre ceilalti cititori) in functie de cat de bun a fost articolul. Un anumit articol a fot atat de apreciat incat a obtinut 30.000 de dolari din donatii. Sunt circa 26.000 de creatori de continut in acest ziar on-line. Acest ziar se poate gasi la adresa:
http://english.ohmynews.com/
si genereaza 700.000 de vizitatori pe zi rivalizeaza cu ziarele nationale ca audienta si, din cate am inteles, este destul de profitabil.
In SUA exista un post TV pe numele lui Current TV unde 30% din continut este produs de catre telespectatori. Acestia isi posteaza filmuletele pe site, sunt vazute pe site si votate si cele care obtin multe voturi se dau pe postul TV. In acelasi timp, utilizatorii obtin pe site informatii despre tehnici de filmare, despre aparatura video perfomanta cu link-urile de rigoare catre producatori de echipament say catre traineri de tehnici video.
Yahoo ia in mod traditional poze de la AP sau CNN sau facute de catre angajati Yahoo. Insa a decis la inceputul acestui an sa foloseasca cat mai mult continut ce vine de la utilizatori si chiar implica utilizatorii sa decida ce poza sa fie publicata si unde --- asta unii o denumesc "folksonomies".
Exista si un alt site:
http://secondlife.com/
care raspunde definitiei de metaverse (adica metaphysical univers) unde circa 350.000 de utilizatori si-au creat un avatar pe respectivul site si duc o "viata sociala" acolo --- cumapara case, consuma, muncesc si, ce este mai important, se creeaza continut (inclusiv filme, muzica sau imagini si chiar branduri) ce ulterior sunt inregistrate ca branduri in lumea reala (care devine un concept relativ :) )
Un utilizator a dezvoltat pe acest site Secondlife un joc denumit Tringo (un fel de Bingo numai ca mai distractiv) iar o companie de jocuri i-a cumparat conceptul chiar pe Secondlife platindu-l in Lindex Dollars care se poate schimba in dolari SUA la un curs de schimb ce fluctueaza iar azi se afla undeva la la 250 de lindex dollar la un dolar SUA.
Deci cam acesta este conceptul de New Media. Jurnalele colegelor din scoala generala s-au transformat in bloguri, la fel poate si albumele de fotografii. Acum 15 ani ieseam destul de rar din Bucuresti in calatorii interesante ca sa fac poze. Dar azi, cu cat traim mai bine si transportul este liber si din ce in ce mai ieftin, cu atat ne este mai greu sa aratam tuturor prietenilor albumele de fotografii, asa ca le punem pe net, cu comentariile noastre si asteptand comentariile prietenilor nostri. Inainte trimiteam scrisori la ziare ca sa ne plangem de una-alta sau efectiv pentru anunturi ("Vanzari - Cumparari"), astazi trimitem mesjale prin inernet si anunturile tot la fel.
Si poate maine imi voi actualiza blogul personal in mod instantaneu cu poze facute cu telefonul mobil in Vienam sau in Argentina sau oriunde ma voi afla iar parintii mei aflati in Bucuresti sau prietenii mei din Paris pot vedea aceste poze in blogul meu personal in timp real.
Ceea ce mass-media trebuie sa inteleaga e ca audienta nu este numai pasiva ci si activa. Mass-media traditionala merge bine cu audienta pasiva, indiferent de canalul de distributie.
Intrebarea care se pune este cum se pot adresa audientei active, care se implica si care creeaza continut. Si Mass Media trebuie sa inteleaga cum pot directiona advertiserii sa cheltuiasca bani si cati anume pe acesti consumatori.
Revenind la Sarbu si la Vantu, spun din capul locului ca nu cunosc toate site-urile detinute de acestia si nici cu ce oameni lucreaza.
Pro-Tv-ul insa are un public extrem de larg dar in principal pasiv.
Realitatea TV cu Cotidianul si cu Catavencu au un public pe care l-au incurajat sa se implice, pe care il cunoaste, si de la care obtin feed-back si care, in plus, este pe nisa premium deci mult mai probabil sa produca continut si de care advertiserii sunt foarte interesati.
Asadar 3 milioane de la Vantu catre o nisa premium de consumatori pe care ii cunsoti fata de 5 milioane de la Sarbu pentru un public larg, pasiv, pe care nu il prea cunosti, eu i-as da castig de cauza lui Vantu.
Astept comentarii si date despre ce anume site-uri sau planuri au Sarbu si Vantu. Oricum, sunt 2 initiative ce trebuiesc aplaudate. Iar aceste intiative sa speram ca vor creste apetitul romanului pentru tehnologie transformandu-l in cetatean dar vor creea si presiuni asupra guvernului sa faca investitii in domeniul accesului la Broad-Band si informatizarii instituriilor statului.
Va rog sa cititi si studiul de caz publicat precedent.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
13 comments:
E o problema in terminologia ta. Nu cred ca exista "old media pe Internet", fiindca "new media" inseamna in linii mari media trecute prin calculator: Internet, CD Rom si lucruri gen SMS-uri.
Zice si Google asa: http://www.google.ro/search?q=define%3A+new+media&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8
New Media e un concept care a aparut oarecum in continuarea altuia de presa traditionala, unde se vorbea de "new news", stiri amestecate cu entertainment. Printr-un manual am gasit exemplul cu Bill Clinton care se lansaza in nu stiu ce campanie cantand la saxofon, pentru a atrage atentia mass media.
Altfel, observatia ca exista doua sau trei site-uri ale lui Vantu care cultiva feedback-ul (cum s-ar spune pe limba presei traditionale la productie colectiva) e judicioasa. Cred insa ca toata treaba aia e 99 la suta zgomot.
Oricum ar fi, e foarte adevarat ca la Sarbu nu se intampla asa ceva.
Iulian,
cred ca intr-adevar avem definitii diferite in ceea ce inseamna New Media. Probabil pentru ca utilizam dictionare diferite. Din cauza asta am scris pe lung ca sa aduc respetivele clarificari iar comentariile ref Sarbu si Vantu le-am facut din optica dictionarului meu (care corespunde celui FT sau The Economist sau a lui Murdoch cand a cumparat MySpace, respectiv: "personal and participatory media").
mersi de postare.
Cred ca e prima analiza pertinenta de la noi (pe care o gasesc eu) despre new media vs. old media, felicitari. Definitiile sunt absolut exacte, iar ohmynews este un caz de succes de prin 2001-2002. De asemenea, secondlife deja a creat o economie in jurul lui, sunt multe magazine/branduri ce sunt prezente acolo.
De asemenea, foarte buna observatia cu segmentele pe care vehiculele media ale celor 2 de la noi le targeteaza.
Directia principala a lui Sarbu, asa cum declara Orlando Nicoara intr-un interviu, este o mai buna (profitabila) distributie a continutului offline prin online - saiturile mediapro sunt la nivelul anilor 90 si se simte asta.
Apoi, situl lor principal si o directie este apropo.ro ce banuiesc ca vor incerca sa il pozitioneze ca pe un fel de myyahoo + myspace. Nu exclud sa ofere si un serviciu de bloguri gen blogger.com, weblog.ro este doar o gluma in momentul asta, iar piata este in crestere (aka numarul de bloguri)
Cam atata ii vad sa mearga la user-content creation pentru ca targetul lor nu stie mai mult. De asemenea probabil ca ei o sa mearga pe niste verticale, gen turism, joburi, real-estate fie incercand sa fure marketshare fie creand piete noi.
La Vantu nu stiu mai nimic, nici macar cine se ocupa de directia lor de online.
Dragos,
daca definitiile mele sunt exacte, din ce cauza Iulian Comanescu nu este de acord cu ele?
multumesc
de ce nu il intrebi pe IC?
Dragos,
aveam senzatia ca ai avut prilejul sa discuti mai pe larg cu Iulian despre lucrurile astea (de fapt am aflta despre tine si proiectele tale prin Iulian) si ca ai o parere obiectiva fiind tertz.
oricum vor mai aparea prilejuri in care sa-i pun intrebarea.
mersi
Dragos, Maxim: Bun, deci de ce tind sa interpretez "new media" ca un vehicul si nu ca un stil de content: pentru ca vin dinspre presa clasica si stiu ca idei de tipul "new media" au aparut acolo in anii '90, o data cu info-tainmentul, new news si tot restul.
Ca om care vine dinspre continut, ma concentrez pe diferenta dintre "new" si "old" media prin prisma lui "ce" si nu a lui "cum" sau "pe ce cale" (mediul de transmitere). Aici diferenta clara mi se pare ca old media cultiva spiritul critic (stiri cu mai multe surse, materiale care sesizeaza probleme sociale/politice) si new media cauta distractia, e o chestie hedonista si necritica.
Si, da, sunt fan McLuhan si la curent cu afirmatia lui: The medium is the message.
Si, mai presus de toate, cred ca directia asta, de a ne pierde in acceptiunile unui termen, nu e foarte serioasa. Eu am intrat in ea numai fiindca mult din postul lui Maxim, foarte interesant de altfel, mi se parea ca polemizeaza in directia asta.
Multumesc de precizari.
Eu am o problema serioasa si nu polemizez de dragul de a polemiza ci doar pentru ca am dificultati in a utiliza un termen nou dintr-o limba straina, folosind mai multe sensuri.
Lucrez atat cu oameni din presa (cum ar fi ziaristi) dar si cu oameni de business (cum poate fi un sef de companie care detine si altceva pe langa mass-media) si apar ceva confuzii.
De aici dorinta si insitenta de a clarifica sensul acestui termen.
De fapt, daca e sa privim lucrurile cinic si pesimist, pana acum faceam presa pentru morloci (Wells - muncitorii din subterana, frustrati, cu porniri violente), iar acum facem pentru eloi (netotii de la suprafata, ghiftuiti si dependenti). Stiu ca nimic nu justifica un atare dispret fata de public, de aceea rog ca toata povestea sa fie luata ca o figura de stil.
The ambition of Clomid therapy in treating infertility is to seat general ovulation sooner than give rise to the development of numerous eggs. In olden days ovulation is established, there is no benefit to increasing the dosage supplementary . Numerous studies show that pregnancy usually occurs during the to begin three months of infertility remedial programme and treatment beyond six months is not recommended. Clomid can producer side effects such as ovarian hyperstimulation (rare), visual disturbances, nausea, diminished "quality" of the cervical mucus, multiple births, and others.
Clomid is in many cases prescribed nearby generalists as a "leading crinkle" ovulation induction therapy. Most patients should undergo the fertility "workup" prior to outset any therapy. There could be various causes of infertility in supplement to ovulatory disorders, including endometriosis, tubal infection, cervical circumstance and others. Also, Clomid therapy should not be initiated until a semen division has been completed.
Clomid and Other Ovulation Inducti
Somali pirates balloon at large their attacks against intercontinental ships in and go places the Bay of Aden, in deleterious inclination of the sandbar of stepped-up supranational naval escorts and patrols - and the increased flop mount of their attacks. Lower to agreements with Somalia, the U.N, and each other, ships belonging to fifteen countries coxcomb donate someone a trouncing the area. Somali pirates - who be subjected to won themselves solely $200 million in unobstructed since early 2008 - are being captured more again conducive to the pro tempore being, and handed upwards to authorities in Kenya, Yemen and Somalia in the handling of trial. Cool here are some up to pass‚ photos of piracy somewhere else the seashore of Somalia, and the oecumenical efforts to harness it in.
[url=http://movation.no/members/quitting-clomid-25/default.aspx]quitting clomid[/url]
[url=http://james-e-morris.com/CSjem/members/clomid-effective-days-30.aspx]clomid effective days[/url]
[url=http://movation.no/members/acclimated-to-clomid-69/default.aspx]acclimated to clomid[/url]
[url=http://birinciyim.com/members/buy-clomid-overnight-delivery-91/default.aspx]buy clomid overnight delivery[/url]
tel:95849301231123
Yes if the truth be known, in some moments I can bruit about that I acquiesce in with you, but you may be in the light of other options.
to the article there is even now a suspect as you did in the fall efflux of this beg www.google.com/ie?as_q=lyrics pio konta ?
I noticed the utter you have not used. Or you partake of the dreary methods of development of the resource. I suffer with a week and do necheg
Yes indeed, in some moments I can say that I acquiesce in with you, but you may be considering other options.
to the article there is still a suspect as you did in the fall publication of this beg www.google.com/ie?as_q=aurora web editor professional 2008 ?
I noticed the axiom you have in the offing not used. Or you use the black methods of promotion of the resource. I take a week and do necheg
good start
Post a Comment