Monday, July 31, 2006

New Media - studiu de caz

Voi discuta in postarea urmatoare despre ceea ce este New Media si anumite implicatii pentru mediul romanesc.

In postarea de fata voi face un studiu de caz pentru Romania.

Toti ne pricepem la politica si la fotbal. Voi lua un exemplu din fotbal si pentru ca sunt rapidist voi lua exemplul site-ului suporterilor rapidisti:

http://www.forzarapid.ro/

Site-ul are in fiecare luna peste 10.000 de vizitatori unici iar forumul are peste 5.000 de membri.

Site-ul este finantat 100% de catre sustinatori ai echipei de fotbal Rapid iar cei ce posteaza editoriale si stiri sunt voluntari. Pe forum dar si in anumite sectiuni ale site-ului sunt publicate filmulete, interviuri cu jucatori sau cu alte personalitati, chat-uri cu jucatori sau personalitati, opinii personale ale membrilor forumului.

Site-ul nu are absolut nicio legatura cu mass-media traditionala. Uneori se publica link-uri catre anumite articole de ziar care sunt relevante pentru audienta site-ului.

Cum spuneam, pe site apar si filmulete, inregistrari, se creeaza stiri, se creeaza curente de opinii, se ia initiativa inclusiv pentru actiuni in afara internetului, exista link-uri si informatii despre alte site-uri de suporteri ai echipei Rapid.

Site-ul este finantat din contributiile membrilor si editorilor, din voluntariat dar si din publicitate.

Cei interesati de echipa Rapid sunt conectati la acest site pentru a afla ultimele stiri despre echipa, aici apar de foarte multe ori "breaking news'uri" care ulterior vor fi preluate si de catre mass-media traditionala. Ca sa fii editor si sa publici "breaking news-uri" sau opinii trebuie sa-ti fi castigat increderea membrilor forumului, in felul asta se asigura un inalt grad de credibilitate pentru un site ce produce stiri, opinii si altfel de continut fara ca editorii lui sa fie de profesie ziaristi.

Impactul site-ului asupra societatii este semnificativ. Initiativa editorilor site-ului de a transmite un film catre UEFA in care erau prezentate scandarile rasiste ale unor jucatori si oficiali ai unei echipe adverse a fost larg dezbatuta in mass-media traditionala, filmul produs de forzarapid.ro a fost difuzat pe mai toate posturile TV si chiar si pe site-urile de internet ale unor ziare:

http://www.evenimentulzilei.ro/article.php?artid=260187

Asadar:
- continutul site-ului este facut de ne-profesionisti
- site-ul nu a fost constituit de un ziar de profil, in acest fel creste gradul de credibilitate a opiniilor dar si cel de autenticitate
- produce continut: stiri, interviuri, continut video si audio, etc
- este tot timpul proaspat
- este un sistem deschis care incurajeaza (de fapt se bazeaza) pe contributiile membrilor forumului
- este participativ si personal
- veniturile vin din publicitate

Toate aceste atribute il fac un bun exemplu new-media.

Evident, scopul site-ului nu este acela de a face profit. Insa este oarecum ciudat ca adevrtiserii nu iau in considerare acest site. Nici macar televiziunile nu se asigura ca exista linkuri catre site-urile televiziunilor pentru a atrage consumatori pentru emisiuni conexe meciurilor de fotbal. Si nu exista nici macar un link catre site-ul Clubului Rapid pentru informatii despre bilete, abonamente sau catre fan-shop.

Pun prin comparatie un site al suporterilor echipei Manchester United. Mi se par ca linkurile si reclamele sunt relevante pentru cititorii acestui site:

http://man-utd.info/

Astept comentarii.

No comments: